Consumptiemaatschappij/ bureaucratisch polderland? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu Consumptiemaatschappij/ bureaucratisch polderland? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu

Consumptiemaatschappij/ bureaucratisch polderland?

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

01 Juli 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Lieve lezers,

Voor een interessante economische maatschappij kom je in Amerika behoorlijk aan je trekken. Mijn verblijf hier heeft mij meer geleerd over het begrip 'consumptiemaatschapij' dan al die jaren economie op de middelbare school. Ik sta er soms versteld van hoe gemakkelijk ze hier met alles omgaan. Geen idee waar je moet fietsen? Ach je kunt op de stoep of op de weg, zoek zelf maar iets uit. Even iets ophalen bij een collega die een blok verder woont...lopen hoezo? We hebben toch een auto (busje)! Dan heb ik het nog niet eens gehad over al het plastic bij de fastfood maaltijden en in de supermarkt! Geef mij dan toch maar liever het bureaucratische polderlandje. Wat zal Nederland straks weer ontzettend compact, schoon en bossig zijn en wat zullen de auto's straks weer op auto's lijken, maar wat zal Nederland straks vooral weer erg gezellig zijn! Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de vertrouwde omgeving en vrienden en familie, maar ook de aankleding op straat, in tuinen en in uitgaansgelegenheden!

Voordat wij weer van deze 'knusse kneuterigheid' mogen genieten gaan we eerst nog even het 'ECHTE' Amerika ontdekken. In onze beleving viel Columbus erg tegen en was het een schijnvertoning bij hoe wij Amerikaan van televisie kennen: Neonlichten, hip en vooral een wereld die nooit stil staat. Daarbij viel Columbus toch wel even vies tegen. Alhoewel het enigzins raar is om straks ons 'honk' na vier maanden te verlaten zal ik Columbus stad in ieder geval niet gaan missen. Het zal wel raar zijn om in Nederland weer elke dag dezelfde mensen om me heen te hebben en niet meer zo ontzettend veel nieuwe mensen te ontmoeten als hier. Ik denk dat er geen dag voorbij is gegaan tijdens ons verblijf dat we geen nieuwe mensen ontmoetten. Tsja, dat zal ik straks gaan missen...!

De afgelopen weken zijn zeer 'rustig' verlopen. Ons laatste internationale diner hebben we gehad, waren we critici bij de Special Olympics (geweldig om in een golfkarretje met zijn tweeën over de campus te crossen!), hebben we nog even de kans gegrepen om goedkoop te shoppen in 'the outlet stores' en hebben we onze stage afgerond. Afgelopen maandag hebben we ons eindgesprek gehad met onze docent uit Nederland. Met een 8.5 voor mijn stage een 7.0 voor mijn opdrachten en een 7.0 voor mijn presentatie en eindgesprek keer ik straks weer richting Nederland.

Vandaag zullen de ouders van Manon aankomen, zodat we eindelijk eens iemand kunnen tonen waar we nou al die tijd geleefd hebben. Op woensdag heeft het sportcentrum een receptie voor ons georganiseerd. Wij zullen dan iedereen bedanken voor de goede tijd die we hier gehad hebben. Donderdag zullen we dan met Manon haar ouders en met onze internationale vrienden (voor zover die er nog zijn) naar het vuurwerk gaan in Downtown. Op 4 juli pikken we nog even independence day mee om op zaterdag onze grote reis te kunnen gaan beginnen.

We hebben onze reis volledig uitgestippeld en de nodige activiteiten al geboekt. Ik kijk er ontzettend naar uit om te proeven van het 'Amerikaanse' leven. Overigens zal ik het ook niet vervelend vinden om de burgers straks weer in te ruilen voor de tosti's en broodjes gezond!

Op 31 juli om 14.00 uur zal ik dan met wat extra kilo’s (letterlijk en figuurlijk vrees ik) landen op Schiphol Airport om mijn 'doodgewone' leventje weer op te pakken.

Tijdens onze reis hoop ik nog een keer een berichtje te schrijven om jullie een beetje mee te kunnen laten genieten van alles wat wij weer meemaken. Mocht het niet lukken dan wens ik jullie allemaal een fijne vakantie. Bedankt voor alle lieve, leuke en grappige reacties op mijn website en kaartjes! Dat was echt helemaal top!

Voor de foto's: http://picasaweb.google.nl/anneloes06/Verhaal10
Voor een tweede film van ons over o.a. de Columbus omgeving en onze ervaringen ga naar: http://www.xdrive.com
Screen name Anneloes75
Password Amerika
Klik op 'Launch' onder Xdrive Classic, dan op 'My Video' en dan op de film. Waarschijnlijk hoef je hem niet te downloaden, maar wordt de film ‘gebufferd’ in Windows Media Player.
Kleine waarschuwing de film is 48 minuten geworden, maar gelukkig zit er een doorspoel knop op! Wij hopen dat jullie zo een beetje een beeld krijgen van de Columbus omgeving.

Op zijn Amerikaans:

'Big hug'

Anneloes

P.s
- Buurtjes gefeliciteerd met jullie eerste kleindochter
- Joer, waag het niet te vertrekken voor ik terug ben ;-)
- Mam, bereid je maar voor, want de rust in huis zal snel weer verdwijnen!

  • 01 Juli 2008 - 18:00

    Nelson:

    Ja, ik ben er als de kippen bij om te reageren op je goede resultaten voor je stage. Gefeliciteerd!!
    Je voorbereidingen voor je trip door het "echte" Amerika zijn klaar en je kunt dus vertrekken. Ik wens jou (jullie) heel veel reisplezier. Geniet ervan. Eind juli zullen we jou (jullie) graag weer verwelkomen in ons lieve, kleine, kneuterige Nederland.
    BIGGGG HUGGGG!
    Nelson

  • 01 Juli 2008 - 20:04

    Haaans:

    Haa zus, fijn te horen dat je weer gezellig, knus en kneuterig bij je big sistaa wil zijn. Dat verhaal klinkt weer helemaal goed. Ik wens je veel plezier deze reis! Ennee... dat filmpje dat ga ik nog bekijken. xxx

  • 01 Juli 2008 - 20:21

    Marjorie:

    Fijn dat jullie wat meer van de States kunnen gaan zien. Hopelijk met wat meer inhoud dan de plastic fantastic culture.
    Have fun ladies en tot heel gauw!!

  • 03 Juli 2008 - 18:12

    Jan Wapenaar:

    Nog een fijne maand toegewenst en dan gezond weer terug naar Holland!

  • 03 Juli 2008 - 21:11

    Mams Van Manon:

    Hey Anneloes,
    Een berichtje voor jou omdat we gezien hebben hoe jullie leven. het was voor ons bijzonder.Alles was groot en veel.Jullie hebben ons goed begeleid in de engelse taal, maar wees eerlijk het ging beter. Maar ook jullie spreken af en toe een woordje nederlands in jullie engelse zinnen. (wat je trouwens de hele avond dwars zat). Anneleos veel plezier tijdens jullie reis. Pas goed op elkaar en tot gauw.
    liefs Bennie en Betsie

  • 08 Juli 2008 - 14:05

    Danouchka:

    Hey!

    Goede punten zeg! :D Gefeliciteerd! haha

    En weer een leuk verhaal!

    Nou ik ben over hoor!:D

    Voor het grote project hebben we een 8,4 en de presentatie die daarbij hoort een 9!:D Ben echt super blij!

    Nou lekker vakantie vieren! Hoop je als ik terug ben snel te zien!

    Weet alleen nog niej wanneer dat is want ik ga als ik terug kom uit Tsjechie een weekje werken op Port zeelande:D!

    Ik denk niet dat je dit nog op tijd leest maar heel veel plezier in het 'echte' Amerika!:D

    Liefs x Danouchka

  • 11 Juli 2008 - 16:02

    Hanneke:

    Ha zus, helaas geen mooi verhaal meer voor mij over Alcatraz of Golden Gate bridge voordat ik vertrek. Ik wens je nog een fijne vakantie en goede thuiskomst!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneloes

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 53077

Voorgaande reizen:

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Maleisië & Borneo 2017

08 November 2015 - 02 December 2015

Backpacken door Thailand

10 Oktober 2014 - 04 November 2014

Argentinië

27 Oktober 2013 - 21 November 2013

Maleisië, Singapore en Borneo

01 November 2012 - 01 December 2012

Vietnam, Laos en Cambodja

04 November 2010 - 02 December 2010

Vakantie!

18 Februari 2009 - 18 Juni 2009

Mijn tweede reis

11 Februari 2008 - 31 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: