Wie is Loesje? - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu Wie is Loesje? - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu

Wie is Loesje?

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

07 November 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Lieve lezers,

Het is 31 december 2009 en 23.58 uur. Ondanks dat ik twee minuten te vroeg het nieuwe jaar inluid voel ik dat 2010 mijn jaar gaat worden. Mijn nieuwe studie bevalt me, ik heb een ontzettend leuk huisje in Utrecht, begin met een training bij de ‘Kindertelefoon’ en op mijn werk heb ik het naar mijn zin. Al snel bleek dat ik me van alles toch net iets teveel had voorgesteld. Mijn werk, studie, maar bovenal de liefde (wat achteraf gezien geen liefde en zelfs geen vriendschap bleek) stelden me behoorlijk teleur. Het einde van 2010 nadert, waardoor ik me afvroeg: “wat nu?”. Wie is Loesje? Vooral, ‘Wat wil Loesje…..?’ Zo ben ik tot het besluit gekomen om een maand lekker op te laden, af te sluiten maar vooral om te genieten van al het mooie in de wereld! Tsja, waar kan dat nou beter dan in de betoverende en onwerkelijke wereld van…………Dubai??!

Afgelopen donderdag vloog ik na een snelle overstap op London door naar Dubai. Na een opmerkelijke zachte landing van British Airways stond ik na ongeveer 10 uur reizen in de Verenigde Arabische Emiraten. Mijn oog viel direct op de smetteloze witte gewaden van de douaniers. Terwijl ik me afvraag welk wasmiddel zij gebruiken sta ik na een kwartiertje buiten om warm onthaald te worden door Erik. Warm onthaald werd ik in ieder geval wel door de heerlijke warmte die direct als een deken om me heen sloeg, maar Erik was nergens te bekennen. Als blondje met een grote backpacker verstopt in een gele drugsbag wil ik niet nog een keer langs alle mannen lopen. Gelukkig, vinden Erik en ik elkaar uiteindelijk snel en word ik voor de tweede keer warm onthaald.

Enkele van jullie zullen zich vast afvragen wie Erik is. Een nieuwe lover? Nee, al houd ik graag van onmogelijk, (en in dit geval zou het dan qua afstand zijn) maar Erik is een goede vriend die ik nog ken uit mijn Groningen tijd. Erik was een klasgenoot en kwam vaak bij ons over de vloer om Footballmanager te spelen met mijn andere huisgenoot wat uiteindelijk geresulteerd heeft in een mooie vriendschap. Enkele maanden geleden is hij naar Dubai geëmigreerd vanwege een baan bij ActiveSports. De komende maand verblijf ik bij hem in zijn appartement en zullen we er regelmatig samen op uit trekken om Dubai te ontdekken.

Inmiddels ben ik nu drie dagen hier en heb ik de stad al behoorlijk goed kunnen zien. Dubai is één van de zeven emiraten, waaruit de Verenigde Arabische Emiraten bestaan. De afgelopen jaren is Dubai uit de grond geschoten op het gebied van architectuur, maar vanwege de crisis liggen momenteel veel bouwprojecten stil. Bovendien hijgt Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, momenteel in hun nek. Dit neemt niet weg dat sommige ‘views’ ongelofelijk mooi zijn! Na eerst lekker bijgepraat te hebben met Erik zijn we vrijdag door de stad gaan rijden, zodat ik een beetje een beeld kon vormen. ‘s Middags moest Erik een voetbalactiviteit organiseren, waarbij ik gefungeerd heb als fotograaf in spé. ’s Avonds had Erik al een leuke verrassing voor me, een strandfeestje bij het Atlantis hotel met uitzicht op de Burj Khalifa. Wat een geweldige ervaring! Waar ik twee dagen terug nog twijfelde of het geen tijd werd voor een thermoshirt onder mijn kleding, stond ik nu met mijn slippertjes en een cocktail te dansen op het strand onder een sterrenhemel. Ook heb ik die avond twee vriendinnen van Erik ontmoet, wat ontzettende leuke en spontane Nederlandse meiden zijn.

De volgende ochtend begonnen we met een ontbijt in The Mall of the Emirates. Een van de vijf grote shoppingmalls die ze hier kennen. Met groot bedoel ik ook echt groot! Na een heerlijk ontbijt kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en kreeg ik Erik zo ver om me ‘Ski Dubai’ te laten zien. Dit is een indoorskihal waar je bij 50 graden buiten, binnen met -4 graden kunt skiën of snowboarden. Iets wat ik zeker de komende tijd nog wil gaan doen! Natuurlijk moet Erik de komende maand ook gewoon werken dus ik heb me gestort op de ultieme toeristenattractie: de bustour. Na ruim 2.5 uur was ik enorm onder de indruk van de Burj Al Arab (het duurste hotel en enige 7 sterrenhotel ter wereld) de Burj Khalifa (het hoogste gebouw ter wereld) en ‘The Palm’ (een opgespoten eiland in de vorm van een palmboom). Enorm onder de indruk trof ik Erik ’s avonds voor een etentje bij de Creek, waarnaar we struinden door de verschillende ‘souqs’. Je kunt de ‘souqs’ het beste vergelijken met een markt, waarbij elke ‘souq’ een andere specialiteit heeft. Zo begonnen we bij de 'textielsouq', waar ze vooral sjaals voor vrouwen hebben. Met een bootje voeren we vervolgens naar de overkant waar we de ‘kruidensouq’ en de ‘Goldsouq’ aantroffen. Ook hier is weer enorm veel te zien en te doen, kortom hier kom ik zeker nog een keer terug!

Mijn eerste indrukken van Dubai zijn zeer positief. Het is een stad dat enorm leeft,
sfeer- en stijlvol is, maar waar het heel erg draait om werken. De meeste mensen kennen alleen op vrijdag een vrije dag. Veel Europeanen die hier werken zijn ingeschakeld vanwege hun kennis en krijgen dan ook (erg!) goed betaald, maar de Indiërs en Pakistanen die het vuile werk moeten opknappen moeten soms rondkomen van €80,- per maand. Tot nu toe vergelijk ik het heel erg met Las Vegas. Waar Las Vegas over de top en tegen het ordinaire aan is, probeert Dubai te pronken met zijn prachtige en stijlvolle architectuur en dienstverlening. Net als in Amerika eet men veelal buiten de deur, maar dit wordt dan ook extra aantrekkelijk gemaakt door de vaak lage prijzen.
Naast de prachtige architectuur bevalt de temperatuur van rond de 30 graden ook erg goed!

Wat me nu al direct opvalt is dat men erg klantgericht en vriendelijk is. Als Erik erbij is zullen de mannen geen (opvallende) blikken werpen of opmerkingen maken, maar wanneer ik alleen door de stad struin is dit beeld toch opvallend anders. Toch voel ik me hier veilig en op mijn gemak.

De komende weken zul je mijn verhalen op deze website kunnen lezen, maar ik probeer ook dagelijks iets te posten op Twitter. Een makkelijke en snelle manier om jullie gauw even mee te laten ‘genieten’ van wat ik hier allemaal beleef. Interesse? Kijk dan op www.twitter.com/anneloesbijl ! Op 2 december vlieg ik weer terug naar Nederland, maar voorlopig heb ik het hier nog veel te druk. Theedrinken in de Burj Al Arab, skiën in Ski Dubai, op kamelenexpeditie, genieten van het uitzicht op de Burj Khalifa, dineren bij de fontein in ‘The Mall of the Emirates’……….Kortom, genoeg!

Gelukkig kan ik heel veel ervaringen straks delen met Manon, want ook zij komt naar Dubai!

Ik houd jullie op de hoogte.

Veel liefs en voor enkele een kusje,

Loesje
P.s. Voor de liefhebbers http://www.youtube.com/watch?v=eIh3pxQmlYI


  • 07 November 2010 - 14:11

    Els:

    Lieve Loes,
    Wat een mooi verhaal en fijn dat je het daar naar je zin hebt! Als je terug bent, gaan we stappen in Utrecht en wil ik er alles over horen! Geniet er nog van! Liefs Els

  • 07 November 2010 - 15:29

    Nelson:

    Hi lovely lady,
    Your travel will be my revival!Zo te lezen heb je het enorm naar je zin en eerlijk gezegd wij hadden niet andeers verwacht dan dat jij Dubai vet gaaf zou vinden. It's your world! Geniet er van en probeer de Burj al Arab ook van binnen te bekijken.
    xxx Nelson

  • 07 November 2010 - 15:35

    Danouchka:

    Hey Loes!

    Ik hoorde niets meer van je dus ik dacht al wel: die zal lekker in Dubai zitten/ of in ieder geval al onderweg zijn. Je eerste bericht klinkt al erg positief! Ik zal je de komende maand blijven volgens en hoop dat je het er erg naar je zin gaat hebben! Maar het meest hoop ik nog dat je na dit avontuur met een happy gevoel terug komt! En dan staat er hier een deur wagenwijd open om je te verwelkomen! Ik denk aan je!

    Heel veel liefs en een dikke knuffel!

    Danouchka

  • 07 November 2010 - 16:13

    Marjorie :

    Dubai!!
    Zo te lezen heb je het naar je zin daar!
    Enjoy! x

  • 07 November 2010 - 17:00

    Gerdi:

    Hoi lief vriendinnetje!
    Leuk leuk leuk!! :-)
    Ik blijf je natuurlijk volgen de komende maand, want ik wil geen detail van jou avontuur missen..

    Veel plezier daar en groetjes aan Erik!

    xx

  • 07 November 2010 - 17:56

    Laura:

    Hi snoes,

    Wat leuk om weer op de hoogte gehouden te worden van je leven, dit keer in Dubai! Gaaf! Zeg, heeft Erik ook een achternaam? Heet hij toevallig Derksen?
    Have fun!

    Liefs Laura

  • 07 November 2010 - 18:20

    Eline:

    Hee Loes!

    Wat geweldig om weer een verhaal van jou te lezen. Dit heb ik zeker gemist. Ik vind het fijn om te lezen dat je het weer naar je zin hebt en veel dingen meemaakt! Je mag ook daar even flink genieten en dan gaan we binnenkort Utrecht onveilig maken;)
    Enjoy

    Dikke kus lint

  • 07 November 2010 - 19:45

    Rons ;-):

    Hi Loesel!!

    Leuk verhaaltje.. :) Ik ben benieuwd naar je foto's. En natuurlijk al je verhalen.. Hoe was het bij het zwembad? Zeker veel te warm.. Bah.. ;)

    XX

  • 08 November 2010 - 09:41

    Charles:

    Hee babe! Fijn om te horen dat je het zo leuk hebt, geniet ervan, en ik spreek je snel!!

    -xoxo

    ps: zorg alsjeblieft dat je niet opgepakt wordt ;)

  • 08 November 2010 - 13:35

    Hanneke:

    zo zus terwijl in een koude wachtruimte zit lopen de rillingen over me heen van je verhalen: super! geniet er maar lekker van!

  • 12 November 2010 - 08:25

    Willem Hegen:

    Klinkt fantastisch! Reizen maakt veel goed:) Hoop dat je er nog een fantastische tijd gaat beleven!
    Groeten vanuit Sydney!

  • 16 November 2010 - 20:10

    Jolanda:

    Ha Loesje,

    Wat een leuk reisverslag, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet je suf, want voor je het weet is het voorbij. Blijven schrijven hoor!
    Hier eerste nachtvorst achter de rug. Qua weer mis je hier niets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneloes

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 53060

Voorgaande reizen:

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Maleisië & Borneo 2017

08 November 2015 - 02 December 2015

Backpacken door Thailand

10 Oktober 2014 - 04 November 2014

Argentinië

27 Oktober 2013 - 21 November 2013

Maleisië, Singapore en Borneo

01 November 2012 - 01 December 2012

Vietnam, Laos en Cambodja

04 November 2010 - 02 December 2010

Vakantie!

18 Februari 2009 - 18 Juni 2009

Mijn tweede reis

11 Februari 2008 - 31 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: