Zweven is leven! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu Zweven is leven! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu

Zweven is leven!

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

22 November 2015 | Thailand, Chiang Mai

Sinds ons laatste berichtje zijn we half Thailand doorgereisd. Met de nachttrein naar Chiang Mai, met de plaatselijke bus naar Laos en vandaar met de minibus terug naar Chiang Mai waar we nu op het vliegveld zitten om naar Phuket te gaan.

De nachttrein is een attractie op zich. Je wordt in een klein bedje gelegd met boven (of onder je) een ander bedje. In een kleine 11 uur zijn we zo van midden Thailand naar het noorden gereisd. Omdat het in de nacht gebeurd zie je weinig maar dat is wel effectief reizen als je niet zolang de tijd hebt... Waar Loes als een roosje heeft geslapen omdat de trein lekker bewoog, heb ik weinig geslapen omdat ik zo door elkaar werd geschud. Smaken blijken dus te verschillen.

In Chiang Mai sliepen we net buiten de oude stad, daar waar alle tempels zitten, de night markets zijn en alle parkeerwachters op een fluitje blazen. We hebben de Sunday Walking Market bezocht want dat was een absolute must-do volgens onze hostess in Ayutthaya, uiteindelijk leek het meer op de plaatselijke braderie in Mijdrecht waarbij je alles zes keer tegenkwam en er weinig variatie was in artikelen. Leuk om te zien, maar niet meer dan dat. De volgende dag zijn we door de stad aan het slenteren gegaan en hebben we een aantal grote en mooie tempels gezien. Hoe simpel het leven op straat is qua voorzieningen hoe indrukwekkend is de verzameling van goud in de tempels. Op de een of andere manier weten ze het geloof altijd te koppelen aan goud. Rondom de grootste tempels stonden ook nog twee kleinere tempels. In elke stond een monnik, of zeer goed bewaard of Madame Tussaud had schitterend werk afgeleverd want ze leken levensecht! Best wel indrukwekkend om te bedenken dat deze mannen hun leven in dienst hebben gesteld voor andere en nu als een soort van aapjes in een glazen kast staan opgesteld.

Over aapjes gesproken...Loes had een lijstje van leuke dingen gevonden die in Chiang Mai te doen zijn. Eentje was de Ladieboys cabaret show. En dat hebben we geweten! Het is een mix van mannen die verkleed zijn als vrouw tot personen waarvan je slecht kan zien in welke wc ze naar binnen gaan bij een benzinestation. Uiteraard zijn alle mannelijke gasten een mooi object en worden dan ook veelvuldig 'lastig' gevallen door de 'dames' Ook ik moest er aan geloven, foto's zijn op verzoek te zien, er wordt niets online gepubliceerd. Over de show kunnen we kort zijn, het playbacken was nog slechter dan Britney Spears in haar beste jaren, de dans was nog slechter dan wanneer ik losga, het geluid was net zo goed als de transistor radio in de 1e wereldoorlog en het licht was zo goed dat ik af en toe mijn zonnebril op moest zetten. Maar het was zo slecht dat we de hele show krom gelegen hebben van het lachen!

Na een dagje relaxen en bij komen van de show zijn we met de Green Bus naar Chiang Kong gereisd. De Green Bus is een soort van openbaar vervoer waarbij alleen de grote plaatsen aan zouden worden gedaan. In praktijk blijkt dat niet het geval, de bus stopt op elke willekeurige hoek van de straat als je er uit wilt, vervoert onderweg pakketjes en na elke 1,5 uur is er een kwartier pauze. De reis duurde dan ook iets langer dan gepland, maar het is wel een leuke manier om het leven buiten de stad te zien. In Chang Kong zijn we de grens over gegaan naar Hoauy Xay (Laos) om daar de volgende dag naar de Gibbon Experience te gaan.

De Gibbon Experience is een driedaagse tocht door de jungle. Je slaapt in een boomhut die door de lokale (jungle) bevolking is gemaakt. In het park hangen ziplines. Dit zijn staalkabels waar je aanhangt en met een soort van katrol naar de overkant zweeft. Tokkelen is misschien wel de beste Nederlandse benaming daarvoor. Je zweeft op een paar honderd meter boven de jungle tussen de bomen door. De langste zipline is ongeveer 450 meter. Als je geluk hebt zie je in de omgeving ook nog Gibbons maar dat is geen zekerheid. Het mooie van het project is dat het ten goede komt aan de lokale bevolking en het gebied waar je bent zodat het onderhouden kan worden.

Ik zal eerlijk zijn, ik stond niet te juichen om naar de jungle te gaan, daar drie dagen en twee nachten te verblijven en overdag al ziplined door de jungle te zweven als een Gibbon. Ik vond het zelfs best wel spannend, had kriebels in de buik en heb de nacht ervoor slecht geslapen. Na een uurtje over de weg, nog een uur door de jungle gereden te hebben waren we bij ons startpunt aanbeland. Van daaruit een stevige hike en toen waren we bij de eerste zipline en voordat ik het wist was Loes al weg gezoefd. Ik er met enige angst achteraan, maar dat was snel weg! Want het was fantastisch! Hoog boven de bomen, schitterend uitzicht en een enorme snelheid zorgde voor een enorme kick! Na nog een aantal ziplines en nog meer hiking waren we aangekomen in onze boomhut. Samen met 8 andere deelden we een prachtig uitzicht, een badkamer die rechtstreeks uitkeek op de jungle en de boomratten die 's nachts op jacht waren. De twee daarop volgende dagen hebben we veel gelopen door de jungle, aan ziplines gehangen en genoten van de rust en de natuur. Alle angst en spanning was bij mij weg en zorgde dat we samen heerlijk hebben genoten! Behalve de twee keer dat ik te hard ging en tegen een boom aan klapte... Maar dat mag de pret niet drukken!

Inmiddels vliegen we richting Phuket om daarvandaan een aantal eilanden te bezoeken, lekker op het strand te liggen en te zwemmen in de oceaan. O ja, ook nog een paar massages te ondergaan ;)

Anneloes & Remco

• 22 November 2015 - 09:47

Sjaak:

Hoi avonturiers,
    Jullie maken weer mooie dingen mee; ook mooi beschreven in dit reisverhaal. Benieuwd naar jullie verdere reisverhalen. Nog veel plezier.
    Pa Sjaak

• 22 November 2015 - 10:04

Dorien:

Wat een avontuur en wat een leuke manier om het met iedereen te delen. Geniet er nog maar even van. Dorien

• 23 November 2015 - 07:31

Danouchka:

Klinkt goed! Ben benieuwd naar de foto's hahaha:-D

• 24 November 2015 - 07:17

Manon:

Klinkt als een heerlijke vakantie en een super mooie ervaring in de jungle! Geniet van de mooie stranden! Xx manon