Maleisië: een topbestemming! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu Maleisië: een topbestemming! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anneloes Bijl - WaarBenJij.nu

Maleisië: een topbestemming!

Door: Anneloes Bijl

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

20 November 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve lezers,

Met mijn ogen dicht geniet ik voor de laatste keer van de zon die mijn huid verwarmd, terwijl de boot mij terugbrengt naar Semporna. Na een succesvolle dag snorkelen op één van de mooie eilanden die Maleisië rijk is zit mijn laatste vakantiedag er helaas op. Wat waren ook de laatste dagen fantastisch!

Bij de start van mijn wildlife rivercruise word ik met de neus op de feiten gedrukt van de betekenis van 'regenwoud'. Gedurende een 'open' boottochtje van een uur probeer ik de eerste indrukken van deze kant van de jungle in me op te nemen, maar de enorme regenbui verpest mijn zicht behoorlijk. Als ik achterom kijk zie ik dat mijn vier Spaanse reisgenoten diep weggedoken zitten in hun regenjassen. Gelukkig klaart de lucht na enkele uren op en maken we ons klaar voor een nachtelijke boottocht op zoek naar de wilde dieren die ook in dit deel van Borneo te vinden zijn. Olifanten, krokodillen, apen en diverse soorten vogels hebben zich hier gevestigd. Ik geniet het meest van de zoektocht naar mooie dieren en de spanning om uiteindelijk ook echt iets te zien. We zien vele mooie vogels, de ogen van een krokodil en we horen de apen.

Tevreden met het eerste resultaat kruip ik een paar uren later in mijn bed. Dat wil zeggen een matras op de grond in een hutje zonder deur afgeschermd met een muskietennet. Ik slaap erg onrustig, nadat me verteld is dat ze de laatste tijd erg veel last hebben van ratten die de bezoekers 'snachts met een bezoekje vereren. Hoe dan ook is de nacht kort, omdat om 6.00 uur onze ochtendsafari gepland staat. Wederom zien we vele mooie vogels (hornbill), een borneo gibbon aap en ergens in de verte het silhouet van 'the man of the jungle': de orang oetang. Ik ben een beetje teleurgesteld dat de orang oetang slechts ergens in de verte te zien is, maar dat is de natuur.

Na twee boottochtjes zit mijn verblijf er alweer op, omdat mijn duiktocht gepland staat. Ditmaal regent het niet als ik in een uur met de boot tocht gebracht wordt naar het vaste land. De kapitein maakt af en toe een noodstop om nog enkele dieren te tonen. Zo zie ik nog een aantal krokodillen van dichtbij én.........glijdt op ongeveer 3 meter van me een groot harig gevaarte via een boomstam naar beneden. 'The man of the jungle' heeft zich op het laatste moment nog even van dichtbij aan me getoond. Ik voel me ontzettend nietig bij dit mooie beest en ik word overweldigd door een enorm gevoel van blijdschap dat ik dit mee mag maken!

Semporna Islands is een groep van eilanden in het oosten van Borneo. Zes jaar na het behalen van mijn duikbrevet ergens in het uitzichtloze Joure (letterlijk en figuurlijk), waarin ik in een week tijd slechts een vis heb gezien verwacht ik veel van mijn eerste duiken in azuurblauw water. Na een korte herhalingsduik, waarbij de vaardigheden nog even snel worden doorgenomen dalen we af naar 17 meter diepte op Mabul Islands. Al snel kom ik aanraking met 4(!) grote schildpadden die, zo lijkt het, rustig op mijn komst liggen te wachten. Enkele ogenblikken blijf ik staren naar deze enorme beesten. Wat fantastisch! Voor mij is het duiken nu al geslaagd. Uiteraard zien we nog veel meer fantastische dieren, maar voor mij is het zwemmen met de schildpadden een hoogtepunt. Ook tijdens mijn snorkeltrip de volgende dag blijven de schildpadden mij het meest doen.

Na 3.5 week zit mijn vakantie erop, maar wat heb ik genoten. Ongerepte natuur van broccolibomen afgewisseld met witte stranden en palmbomen. De apen, de schildpadden, de vogels, de rust. Deze reis heeft al mijn verwachtingen overtroffen! Ik heb ontzettend leuke en fijne mensen ontmoet. Er zijn maar weinig momenten geweest dat ik me echt eenzaam heb gevoeld. Tijdens deze reis heb ik vooral heel erg veel vrijheid gevoeld. Dat is me erg goed bevallen. Toch neemt dat niet weg dat het soms leuk is om iets met iemand anders mee te maken. In de hostels waren ze over het algemeen wel altijd erg nieuwsgierig hoe 'Ann' haar dag was geweest en of ze de orang oetangs wel had gezien.

Je kunt in alles merken dat Maleisië één van de rijkere landen van Azië is. Je ziet weinig echte armoede, het is over het algemeen vrij schoon en de mensen zijn iets minder bereid om je tas te dragen of de deur voor je open te doen in verhouding tot mijn reis vorig jaar. In Vietnam, Laos en Cambodja hoefde ik maar naar mijn tas te kijken of iemand droeg hem al voor me. Dit beviel me uiteraard natuurlijk ook wel, maar het feit dat Maleisië zich goed ontwikkeld doet me ook veel goed. Houd je van natuur? Avontuur? Goedkope vakantie en aardige mensen? Ga dan zeker naar Maleisië! Ik voorzie je graag van tips!

Een klein beetje verdrietig dat mijn reis afgelopen is zit ik nu op het vliegveld van Kuala Lumpur te wachten op mijn vlucht naar Amsterdam. Ik heb er vandaag al 10 uur reizen opzitten en voeg er straks nog 13 uur aan toe. Vanaf donderdagochtend 6.00 uur zet ik weer voet op Nederlandse (koude) bodem.

Liefs,

Loes

• 20 November 2013 - 18:03

Danouchka:

Weer een fijn verhaal! Ik wil graag al je tips horen (en foto's zien) want je hebt me echt besmet met het Maleisie-virus!:-) we gaan snel afspreken! Goede reis nog! Xxx